لحظه ای پیش می آید که نیازمند برقراری یک ارتباط بسیار موثر در یک زمان کوتاه هستید و باید در همین لحظه کوتاهی که در اختیار شماست، حرف دلتان
را به طرف مقابل بزنید و یا خودتان و شرکتتان را معرفی کنید و یا از کالا یا خدمتی
که عرضه می کنید و یا ایده ای که در سر دارید صحبت کنید. مهم نیست که قصد فروش یا ارائه چه چیزی را دارید و مهم هم نیست که این چیزها را به چه کسی می خواهید بگوئید، بفروشید و یا
ارائه کنید. برای اینکه شانسی برای برقراری ارتباط موثر و یا عقد یک قرارداد داشته
باشید، به مخاطبانی نیاز دارید که به آنچه شما می گویید
گوش فرا دهند.
متاسفانه امروزه بسیاری از مردم با مشغله
های فراوان کاری و یا ذهنی که در زندگی ماشینی خود دارند، وقت، اعصاب و یا علاقه
کافی برای شنیدن حرفهای شما را ندارند. از همه مهمتر اینکه هرچقدر شخص مورد
نظر شما فرد مفیدتری باشد، به احتمال زیاد سرش هم شلوغتر خواهد بود. اگر می
خواهید موفق باشید باید بدانید که به جای توضیحات حوصله سربر درباره پیچیدگیها،
ریزه کاریها و جزئیات افکارتان، بهتر است فعلا فقط یک تصویر کلی از آنچه که در
ذهن دارید (رئوس مطالب و خلاصه صحبتهایتان) ارائه کنید.
در اینجاست که مفهوم «معرفی آسانسوری» به کمک شما خواهد
آمد. معرفی یا سخنرانی آسانسوری، نمایی کلی از یک موضوع، ایده، کالا، خدمت و یا
راه حلی بهتر برای یک مسئله است که فقط برای شروع یک گفتگو طراحی میشود. یک معرفی
آسانسوری حساب شده، همچون یک ویترین جذاب خیابانی که رهگذر را برای لحظه ای در جای
خود میخکوب کرده و او را به آمدن به داخل فروشگاه، وسوسه و تشویق می کند، می تواند
باعث جلب توجه سریع مخاطبین شما شود تا آنها را متقاعد کند تا به آنچه می خواهید
بگویید توجه کرده و وقت و علاقه بیشتری برای شنیدن صحبتهای شما صرف کنند. در معرفی
آسانسوری، نباید اطلاعات زیادی به مخاطب یا مشتری احتمالی خود بدهید، چون در این
صورت آنها گیج شده و دیگر به شما توجه نمیکنند. هنر شما این باید باشد که با یک
ارتباط بسیار موثر در زمانی کوتاه، زمینه را برای برقراری یک ارتباط بلندمدت در
آینده شکل دهید و بیان جزئیات مربوط به آنچه در سر دارید را به زمان دیگری موکول کنید
و این همان راز موفقیت شماست.
«معرفی آسانسوری موثر، یک ابزار ارتباطی و یک سخنرانی مختصر و متقاعدکننده در زمان بسیار کوتاه 30 تا 60 ثانیه ای (مثلا به اندازه زمانی که شخص مهمی را در یک آسانسور ملاقات کنید) است که با استفاده از آن میتوانید نسبت به فعالیتهای خود یا سازمانتان، علائقی ایجاد کنید»
باید فرض کنید که مردم به دنبال بهانه ای می گردند که به حرف شما
گوش ندهند، پس باید ایده خود را طوری توضیح دهید که مخاطب، راه دیگری جز شنیدن
صحبتهای شما نداشته باشد!
چگونه در کمتر
از 60 ثانیه، ارتباط برقرار کنیم؟
در یک معرفی آسانسوری، باید به این موارد بپردازید:
§ من که هستم و کسب و کارم چیست؟
(خودتان و کاری که در آن مشغول هستید را معرفی کنید)
§ چه چیزی برای ارائه یا گفتن دارم؟ (پیام،
ایده، محصول، خدمت یا هرچه که به دنبال عرضه آن هستید)
§ چه افراد یا گروه هایی از خدمات یا
محصولات من استفاده می کنند یا به آن نیاز دارند؟ چه قابلیت هایی دارم؟ (مزیت قابل
توجهی که از آن برخوردارید)
§ چه تفاوتهایی نسبت به دیگران و
رقبایتان دارید؟ (پیشنهاد ویژه ای که برای مخاطبتان دارید)
§ چه منافعی برای مشتریان یا
مخاطبانتان دارید؟ (مشکلی که از آنها حل کرده و یا سودی که به آنها می رسانید)
مثال
v سلام. خوشحالم که با شما ملاقات می
کنم. وحید نثائی هستم؛ نماینده و مشاور بیمه عمر شرکت... . طی مدت 20 سال
تجربه کاری در این حرفه، با شرکتها و افراد معتبری مثل .... افتخار همکاری
داشته و در این مدت، با ارائه خدمات بسیار متنوع، مقرون به صرفه و با کیفیتی
که به مراتب جذابتر و منطقی تر از رقبا بوده است، خوشبختانه توانسته ایم از
رضایتمندی و اعتبار قابل توجهی در میان مردم برخوردار گردیم. باعث افتخار
بنده است اگر زمانی را دستور فرمائید تا برای توضیحات بیشتر، خدمتتان برسم.
v سلام جناب اقای... . احمدی هستم و به
تازگی در رشته علوم کامپیوتر فارغالتحصیل شدم. در دانشکده بهعنوان برنامه نویس
پروژه های دانشجویی فعالیت میکردم و البته سِمت سردبیری بخش رایانه را هم برعهده
داشته ام. حالا به دنبال شغلی میگردم که بتوانم تواناییها و مهارتهای خودم در این
زمینه را به کار بگیرم و امیدوارم که شما بتوانید به من کمک کنید.
برای اینکه
زودتر به هدفتان برسید، عجله نکنید
اگر می خواهید موفق شوید باید به تدریج مخاطبین را به راه حل خود
عادت دهید، باید این فرصت را به آنها بدهید که شما و تمام تفکراتی که طی ماهها یا
سالهای اخیر داشته اید را درک کنند.
«یکی از دلایلی که بیشتر مردم (چه فروشنده، چه مدیر و چه
همسر) معرفی آسانسوری خیلی طولانی و ضعیفی دارند، این است که نمی دانند هدف
از معرفی آسانسوری، علاقه مند کردن مخاطب به ادامه صحبت است، نه کمتر و نه
بیشتر...»
نکته: فراموش نکنید که
معرفی آسانسوری، فقط یک گفتگوی ساده و شفاهی نیست بلکه یک ویترین زیبای فروشگاهی،
تیتر جذاب مقاله، عنوان گیرای کتاب، پیش نمایش یا تبلیغات پرکشش تلویزیونی یک
فیلم، و یا پوشش لباس مناسب نیز میتواند به نوعی همان معرفی آسانسوری شما باشد.
دریافت فایل کامل این مطلب بصورت PDF
هایلایت مطالب در آدرس اینستاگرام:
Nessaei_ems